Słownik Świata

Jeżeli chcesz nauczyć się języków, to dobrze trafiłeś. Pomożemy Ci w tym i nakierujemy na sposoby nauki.

Zalety i wady technologii w nauce języków obcych

Zalety i wady technologii w nauce języków obcych

Technologia jest ważnym narzędziem w nauce języków obcych. Pozwala uczniom lepiej przygotować się do zajęć, a nauczycielom daje narzędzia, dzięki którym zajęcia są bardziej angażujące i ludzkie. Ma również potencjał do różnicowania ośrodków nauki języków obcych i poprawy wyników uczniów. Ma jednak również wady. Przyjrzyjmy się niektórym z nich.

Koszt technologii w CAL

Technologia cyfrowa coraz częściej staje się kluczowym elementem nauczania języków obcych. Obejmuje ona komputery, laptopy, telefony komórkowe, Internet i inne technologie. Narzędzia te umożliwiają spersonalizowane instrukcje i materiały językowe. Co więcej, umożliwiają korepetycje online i offline. W konsekwencji więcej osób uczy się i używa języka.

Ostatnie badanie dotyczyło postawy uczniów szkół średnich wobec technologii nauki języków obcych. Badano, czy uczniowie uważają technologię za przydatną i czy ich nauczyciele wspierają jej stosowanie. Badanie uwzględniało również takie czynniki jak osiągnięcia w nauce EFL i płeć. Ogólnie rzecz biorąc, uczniowie byli pozytywnie nastawieni do korzystania z technologii. Ponadto, postrzegali ją jako pozytywne narzędzie do nauki. Ponadto, badanie wykazało, że technologia nauki języków obcych była korzystna zarówno dla uczniów jak i nauczycieli.

Chociaż technologia staje się coraz bardziej dostępna i przystępna cenowo, niektóre szkoły mogą nie mieć środków na zakup sprzętu niezbędnego do jej wykorzystania. Może to prowadzić do problemów technicznych. Dodatkowo nauczyciele mogą nie być pewni siebie i nie mieć doświadczenia w korzystaniu z technologii. Te problemy mogą sprawić, że niechętnie przyjmą technologię i zniechęcą uczniów do korzystania z niej.

Inną obawą, jaką mają nauczyciele, jest koszt. Podczas gdy niektóre technologie kosztują setki dolarów, średni koszt technologii edukacyjnej w przeliczeniu na ucznia wynosi od 142 do 490 dolarów. Koszty te zależą od wielu czynników, w tym od położenia geograficznego i liczby personelu potrzebnego do obsługi technologii. Ostatecznie szkoła musi zdecydować, czy technologia jest warta inwestycji.

Dobrze przemyślany budżet technologiczny może zwiększyć efektywność wykorzystania technologii w szkole lub okręgu. Pomaga on ustalić priorytety zakupów w oparciu o cele szkoły lub okręgu oraz uzyskać informacje od grup interesariuszy. Dzięki dobrze zaplanowanemu budżetowi na technologie, można je wprowadzać stopniowo, przy minimalnym wpływie na finanse szkoły.

Jednak próba badawcza jest zbyt mała, aby porównać wykorzystanie technologii wśród innych poziomów edukacji. Może to wynikać z różnic w rodzajach dostępnych technologii i poziomie wsparcia nauczycieli. Ponadto próba badawcza obejmuje uczniów szkół średnich, co może ograniczać dogłębne porównania między innymi poziomami edukacji. Ponadto próba badawcza nie obejmuje studentów innych kierunków studiów, a czynniki wpływające na wykorzystanie technologii w nauce języków obcych mogą być różne w różnych środowiskach.

Inną korzyścią z wykorzystania technologii jest fakt, że może ona pomóc uczącym się uzyskać więcej z tradycyjnego doświadczenia w klasie. Na przykład, technologia pozwala uczniom ćwiczyć to, czego uczą się na zajęciach i stosować to w bardziej realnym kontekście. Może to pomóc niektórym studentom zakotwiczyć to, czego nie rozumieli podczas wykładu i pomóc im zrozumieć specjalne przypadki, które nie zostały szczegółowo omówione w klasie.

Wpływ na wyniki uczniów

Technologia jest kluczowym elementem nauki języków obcych. W dzisiejszym świecie technologia ta jest wykorzystywana na wiele sposobów, aby poprawić wyniki uczniów. Obejmują one wykorzystanie dobrze ugruntowanych komputerowych programów nauczania języków obcych oraz stosunkowo nowych narzędzi cyfrowych. Literatura dotycząca skuteczności tych narzędzi jest zróżnicowana. Niniejszy rozdział zawiera podstawowe informacje na temat CALL i bada niektóre z możliwości dostępnych dla edukatorów.

Badanie pokazuje również pozytywny wpływ technologii na wyniki uczniów. Uczniowie, którzy używają urządzeń mobilnych do nauki języków obcych, mają większą motywację do nauki. Urządzenia te zapewniają możliwości praktyki, takie jak rozpoznawanie głosu i interaktywne ćwiczenia multimedialne. Zapewniają również studentom większą swobodę zarówno w klasie, jak i poza nią. Ponadto uczniowie mogą rozwijać swoją autonomię, co ułatwia głębsze zanurzenie językowe.

Wyniki z tego badania wspierają wcześniejsze badania. Badacze stwierdzili, że wykorzystanie technologii w klasach EFL jest znacząco związane z GPA studentów. Studenci z wyższym GPA byli znacząco bardziej skłonni do wspierania technologii niż studenci z niższym GPA. Ponadto, samoskuteczność uczniów znacznie się poprawiła w środowisku online, co sugeruje, że korzystanie z technologii jest korzystne dla wyników uczniów.

Badanie wykazało również, że postrzeganie przez studentów wykorzystania technologii w nauce języka było pozytywnie związane z postrzeganym wsparciem nauczyciela i poczuciem własnej skuteczności w korzystaniu z komputera. Chociaż wyniki te nie są rozstrzygające, mogą pomóc nauczycielom w opracowaniu strategii lepszego zaangażowania uczniów w wykorzystanie technologii w klasach EFL.

Na dzień dzisiejszy wciąż wiele można się dowiedzieć o wpływie technologii na wyniki nauczania uczniów. Badania przeprowadzone przez Johnsona i wsp. pokazują, że studenci, którzy wykorzystują technologię w nauce języków obcych, są znacząco bardziej zaangażowani i samodzielni, chociaż bezpośredni związek między tymi czynnikami a wynikami w nauce nie jest znaczący.

Technologia jest przydatna dla wyników uczniów w nauce, ale nauczyciele muszą kierować uczniami w efektywnym korzystaniu z niej. Muszą oni kultywować postawę zorientowaną na wykorzystanie technologii. Dzieje się tak dlatego, że postawa ucznia wobec technologii może wpłynąć na jego zdolność do efektywnego korzystania z niej. Ostatecznie, badanie to sugeruje, że wykorzystanie technologii w nauce języka jest korzystne zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia.

Coraz więcej literatury bada wykorzystanie technologii w nauce języków obcych. Chiny są szczególnie zainteresowane wykorzystaniem TELL. Obecnie opcje nauki języka online są dostępne dla uczniów w każdym wieku. W porównaniu do lekcji w klasie, nauka języka online jest realną alternatywą dla młodszych uczniów.

Chociaż istnieją pewne dowody na poparcie tej teorii, potrzeba więcej badań, aby określić długoterminowy wpływ technologii na wyniki uczniów. Na przykład badanie Kirka Johnsona z 2000 roku dostarczyło niewiele dowodów na to, że wykorzystanie technologii komputerowej poprawia wyniki w nauce. W badaniu tym wykorzystano również wyniki NAEP w czytaniu jako wyznacznik osiągnięć uczniów.

Podobne tematy