Korzyści z dwujęzyczności
Ludzie, którzy mówią dwoma lub więcej językami, mogą łatwiej się skupić, mają lepszą zdolność koncentracji uwagi i uczą się szybciej niż osoby, które mówią tylko jednym językiem. Ponadto osoby posługujące się dwoma językami wykazują również lepszą kontrolę wykonawczą, która jest ważna dla nauki i utrzymania koncentracji. Jest to dobra wiadomość dla osób, które chcą odnieść sukces w miejscu pracy lub chcą nauczyć się więcej języków.
Osobom dwujęzycznym łatwiej jest się skupić i uniknąć rozproszenia uwagi
Badania wykazały, że osoby dwujęzyczne mają przewagę nad jednojęzycznymi w niektórych zadaniach poznawczych. Jednym z przykładów jest zdolność do koncentracji i unikania rozproszenia uwagi podczas rozwiązywania zadań związanych z rozwiązywaniem konfliktów. Osoby dwujęzyczne częściej rozwiązują problemy w prawidłowym języku niż ich jednojęzyczni odpowiednicy. Naukowcy z Uniwersytetu w Birmingham stwierdzili, że osoby dwujęzyczne mają większą podzielność uwagi i są w stanie lepiej skupić się na wykonywanych zadaniach.
Dwujęzyczny mózg ma więcej substancji szarej, części mózgu, która jest bezpośrednio związana z pamięcią, podejmowaniem decyzji i mową. Regiony te są związane ze zdrowiem mózgu i odpowiadają za kierowanie naszą uwagą. Dwujęzyczni mają również mniej uszkodzonej istoty białej, co oznacza, że neurony są w stanie sprawniej się komunikować.
Dwujęzyczny mózg ma również tendencję do silniejszego hamowania i zdolności przełączania zadań, dwóch kluczowych części funkcji wykonawczych. W rezultacie osoby dwujęzyczne są w stanie lepiej zwracać uwagę bez rozproszenia i łatwo przełączać się między zadaniami. Co ciekawe, cecha ta może być przeniesiona na osoby jednojęzyczne.
Oprócz kontroli uwagi i hamowania, dzieci dwujęzyczne wykazują również lepsze umiejętności w zakresie pamięci roboczej. Jest to zgodne z wcześniejszymi badaniami. U jednojęzycznych dzieci holenderskich możliwe jest, że nie odnoszą one tak dużych korzyści ze swojej znajomości języka niderlandzkiego. Jednak na ich umiejętności w zakresie pamięci roboczej mogą mieć wpływ inne czynniki.
Ćwiczą kontrolę wykonawczą, kiedy mówią w jednym języku
Korzyści z dwujęzyczności obejmują ćwiczenie systemów kontroli wykonawczej mózgu, które kontrolują wyższe funkcje poznawcze. Systemy te zarządzają uwagą, podejmowaniem decyzji i rozwiązywaniem problemów. Ponadto, posługiwanie się dwoma językami wymaga ciągłej koncentracji poznawczej, ponieważ osoby dwujęzyczne muszą wybierać pomiędzy dwoma słownikami mentalnymi dla tego samego zadania.
Badania wykazały, że dwujęzyczność chroni przed chorobami przyspieszającymi proces starzenia, w tym przed chorobą Alzheimera. Na przykład dwujęzyczni pacjenci z chorobą Alzheimera zgłaszali objawy w średnim wieku 77,7 lat, w porównaniu do siedmiu2,6 lat w przypadku osób jednojęzycznych. Badacze stwierdzili również, że dzieci dwujęzyczne miały większą kontrolę wykonawczą podczas zadań obejmujących systemy pamięci przestrzennej i roboczej niż ich jednojęzyczni odpowiednicy.
Korzyści z dwujęzyczności obejmują poprawę funkcji wykonawczych, takich jak hamowanie, które pozwalają uczącemu się skupić się na ważnych bodźcach bez rozpraszania się przez nieistotne. Oznacza to, że osoba dwujęzyczna może przyswoić drugi lub trzeci język szybciej niż osoba jednojęzyczna. Ponadto, mogą również szybciej rozwijać każdą wyuczoną umiejętność.
Korzyści płynące z dwujęzyczności wykraczają poza zdrowie psychiczne i sprawność fizyczną. Badania sugerują, że mówienie w drugim języku może fizycznie przebudować części mózgu, co może poprawić sprawność umysłową i pamięć. Ponadto, osoba dwujęzyczna może być również bardziej kreatywna, mieć bardziej twórcze myślenie i doświadczać lepszych umiejętności społecznych.
Ponadto osoby dwujęzyczne lepiej radzą sobie z konfliktami. Mają też więcej istoty szarej i białej, które wspierają ich funkcje wykonawcze. W rezultacie są lepsze w przełączaniu zadań i mogą podejmować szybsze decyzje.
Ćwiczą kontrolę wykonawczą, gdy mówią w dwóch językach
Według badań, dwujęzyczność może pomóc w poprawie funkcji wykonawczych. Korzyści płynące z dwujęzyczności mogą obejmować większą rozpiętość uwagi i lepszą koncentrację, a także mogą chronić przed zaburzeniami poznawczymi, takimi jak demencja. Osoby dwujęzyczne mają silniejszą kontrolę wykonawczą niż osoby niejęzyczne. Jest to zdolność do ignorowania rozproszenia uwagi, opierania się pokusom oraz utrzymywania uwagi i skupienia w trudnych sytuacjach.
Chociaż mechanizm, dzięki któremu osoby dwujęzyczne są w stanie sprawować większą kontrolę wykonawczą niż osoby jednojęzyczne pozostaje niejasny, prawdopodobne jest, że osoby dwujęzyczne są w stanie rekrutować różne sieci mózgowe w celu wykonania pewnych zadań. Może to być spowodowane systemami kontroli domenowej i transferem umiejętności z domen werbalnych do niewerbalnych.
Osoby dwujęzyczne wykazują również lepsze wyniki w zadaniach wymagających zarządzania konfliktem. Na przykład, w zadaniu zwanym Stroop, dwujęzyczni są w stanie zignorować słowo i jego kolor czcionki, podczas gdy wykonują inne zadanie z tymi samymi słowami i różnymi kolorami czcionki. Wymaga to od nich użycia dodatkowych zasobów poznawczych, takich jak kontrola hamująca, w celu podjęcia decyzji.
Athanasopoulos i współpracownicy przeprowadzili eksperymenty na grupie osób dwujęzycznych angielsko-niemieckich. Poprosili ich o wyrecytowanie ciągów liczb po angielsku lub niemiecku, przy czym zablokowano język, w którym recytowali liczby. Po wyświetleniu filmu, dwujęzyczni częściej odpowiadali na filmy po niemiecku niż po angielsku.
Są lepsze w nauce
Istnieją pewne dowody na to, że dzieci dwujęzyczne są lepsze w nauce niż uczniowie jednojęzyczni. Chociaż przewaga nie jest jasna, wydaje się, że opiera się na zdolności do przełączania się między językami. Badanie sugeruje również, że uczniowie dwujęzyczni mają większą zdolność do uczenia się alfabetu, co jest kluczowe w uczeniu się złożonych słów słownictwa w późniejszych klasach.
Dwujęzyczni wydają się również być lepsi w zadaniach związanych z zarządzaniem konfliktem niż osoby jednojęzyczne. Zjawisko to znane jest jako kontrola hamująca i jest jednym z kluczowych powodów, dla których dwujęzyczni lepiej radzą sobie z zadaniem Stroopa, które wymaga od nich wyboru koloru słowa na podstawie jego czcionki. Wykorzystując swoje dodatkowe zasoby poznawcze, są w stanie skupić się na kolorze czcionki, ignorując jednocześnie słowo w kolorze zielonym.
Inną korzyścią płynącą z dwujęzyczności jest to, że pomaga ona mózgowi oprzeć się związanym z wiekiem spadkom poznawczym. Według badań przeprowadzonych w Białymstoku, osoby dwujęzyczne są również mniej narażone na rozwój demencji niż osoby jednojęzyczne. Naukowcy porównali mózgi jedno- i dwujęzycznych pacjentów i odkryli, że dwujęzyczni dorośli wykazywali objawy cztery lata później niż grupa jednojęzyczna.
W miarę jak świat staje się bardziej połączony, umiejętność pracy z ludźmi z różnych kultur staje się coraz ważniejsza. Co więcej, nauka innego języka sprawia, że człowiek staje się bardziej wrażliwy społecznie, empatyczny i skuteczniejszy. Te korzyści są widoczne już we wczesnym dzieciństwie, a nawet w dorosłym życiu.
Kolejną korzyścią płynącą z dwujęzyczności jest poprawa systemu kontroli wykonawczej. System kontroli wykonawczej to część mózgu odpowiedzialna za kierowanie uwagą, a dwujęzyczni są w tym lepsi niż jednojęzyczni. Z tego powodu są lepsze w ignorowaniu rozproszenia, przełączaniu uwagi i utrzymywaniu informacji w pamięci.
Podobne tematy